Hoppa till sidans innehåll

Ungdomsgruppen


Ungdomsgruppen är en vidareutveckling från speedgruppen och utvecklingsgruppen. I denna grupp tränar åkare som redan är på en högre nivå än speed men valt att ta trningen i ett lugnare tempo. Här blir träningen mer specialiserad mot konståkning, man fortsätter här oftast att förbereda sig mot att ta grundtesterna och ibland lite högre tester. Gruppen tränar ca 2-3 ggr per vecka.

Målet är här att lära sig grundläggande övningarna i konståkning och öva på enkelhopp och bas piruetter. Här kompletteras isträningen med fysträning där åkaren dels jobbar på att bli starkare i kroppen men även lär sig tekniskt lite mera krävande övningar för att sedan kunna utföra dem på isen.

Tränare för Ungdomsgruppen är Katja Talviharju.

Rekommendationer för Ungdomsgruppen

En åkare i UG:

1.har konståkningsskridskor anpassade för konståkning

2.värmer alltid upp 15 minuter före isträningen (detta betyder 15 minuters aktiv uppvärmning innan man tar på sig skridskorna)

3.Joggar ned och stretchar dirrekt efter isträning 20 minuter.

4.kan testa när tränaren tycker att åkaren är redo.

5. rekommenderas att delta på de läger som anvisas av tränaren under året. Tränaren rekommenderar att åkaren deltar under de läger som klubben arrangerar under säsongen och vid minst 1 veckas sommarläger. Vill åkaren mer så uppmuntras det. Man bör delta på de läger där klubben har tränare. Vill man utöver detta träna på läger så prata igenom detta med din tränare innan du anmäler dig så att du kan få vägledning

6. får vänta med att börja tävla då vi rekommenderar minst 4 träningstillfällen i veckan för att få tävla.

Målsättning: Att ha roligt och utvecklas med sin konståkning i egen takt.

Uppdaterad: 05 DEC 2016 21:35
Skribent: Malou Hedebro

Postadress:
Viggbyholms IK - Konståkning
Box 4051
18304 Täby

Kontakt:
Tel: 087325980
E-post: This is a mailto link

Se all info