Hoppa till sidans innehåll

Bakom linsen

16 JUL 2019 12:20
Efter många år bredvid sargkanten vet Bernt Seipl mer om fotografering av konståkning än de flesta. Hans första besök var en gråmulen dag på hösten 2007 i Tumba ishall. Kontrasten mellan världen utanför och vad som skedde på isen var stor.
  • Skapad: 16 JUL 2019 12:20

Efter många år bredvid sargkanten vet Bernt Seipl mer om fotografering av konståkning än de flesta. Hans första besök var en gråmulen dag på hösten 2007 i Tumba ishall. Kontrasten mellan världen utanför och vad som skedde på isen var stor. På isen avgjordes synkrotävlingen Istrofén med lag från hela Sverige som målade isen i världens alla färger.  

Bernt Seipl är en av de mest anlitade fotografer vid konståkningstävlingar i Stockholmstrakten. Tävlingarna spänner från Stjärntävlingar till SM-tävlingar och från singel till synkro. Alla tävlingar har sina egna utmaningar så det gäller att anpassa sig och tänka ut i förväg vad som troligen kommer att ske på isen och hur fort allt sker.

Hur kom det sig att du började med att fotografera konståkning?

Allt tog sin början för många år sedan. Av en slump mer eller mindre, så blev det ett besök i Tumba ishall 2007 och en synkrotävling ”Istrofén”. En månad senare var det SM i samma hall. Sedan tappade jag bort det lite. Tills VM i Synkro gick i Göteborg 2012. Kul att plåta i Scandinavium, trots läktarplats. Det gjorde att jag funderade över hur man kommer ner till sargen och får bättre bilder. Jag kontaktade Svenska Konståkningsförbundet och Per Adler, som på stående fot (nästan) erbjöd mig att få plåta SM i Växjö. Men först fick jag vara med på landslagslägret i Uddevalla, där jag fick träffa alla våra stora stjärnor som Alexander Majorov, Viktoria & Joshi Helgesson samt övriga som ingick då. De blev så nöjda att jag även fick ta bild till SM-affischen det året, som var just från landslagslägret.

 

Det var så roligt att jag bestämde mig för att köra vidare i egen regi. Första tävlingen blev Salemstjärnan 2013, och sedan har det rullat på. Till dags dato har det blivit ett 90-tal singeltävlingar, samt ett 10-tal synkro. Det är många åkare som fastnat på bild under åren, troligen runt 1500 stycken.

Att stå vid en sarg i en ishall är inte den varmaste platsen man kan tänka sig. Att vara sportfotograf och hinna med när de rör sig snabbt är inte enkelt med stela fingrar så rätt typ av kläder och vantar som värmer men har fingertopparna fria är viktigt.

Vi undrade vad det är som fortfarande driver Bernt att fortsätta med att stå i en kall ishall hela dagen? Svaret kom snabbt och att det är nyfikenheten, alla se alla fina dräkter, och att försöka få till bra bilder på de som åker. För inte är det för att jag tycker om att frysa.

Att vara fotograf är ett konstnärskap, känner du att du kan skapa i konståkningsvärlden?

Nja, inte under tiden jag är i hallen i alla fall. Då har jag fullt upp med att försöka hinna med att fotografera det som sker på isen. Eftersom jag ju inte har en aning om hur programmen ser ut, så gäller det att vara på tå hela tiden. Lyssna på musiken och försöka gissa sig till när det händer något
”spännande” på isen. Själva skapandet, kommer hemma. När jag ser vad jag fått ihop. Jag älskar att lägga tid på att montera ihop bilder som visar en hel sekvens. Det kan vara en piruett, ett flygskär, en leverans, eller något annat som man inte kan förstå riktigt, genom att bara titta på en enstaka bild – eller fler.

Ex.vis kan dessa vara kul var för sig kanske.

 

Medan detta (många timmar senare) ger en bättre bild över vad som egentligen hände på isen:

 

Vi undrade vad det är som driver dig att fortsätta och det visade sig handla om det perfekta fotot. Det som inspirerar mig är en önskan att hela tiden bli bättre på att förutse vad som ska hända, att få till de där riktigt bra bilderna, som gör att jag känner mig nöjd med dagen/helgen. Jag försöker fånga när det händer något ”extra”.

Jag har ju ingen som helst förankring inom konståkningen egentligen. Ingen inom min bekantskapskrets som åker, eller har barn som gör det. Jag ser inte skillnaden på de olika hoppen, genom sökaren.

Jag tar massor med bilder under varje åk, försöker hinna med när de mer ”explosiva” sakerna händer. Ett split-hopp eller när någon slänger upp ett ben i en stående spagat, eller som i bilden ovan, en cirkel med handen i isen. De bilderna jagar jag. Sedan trycker jag av när det ser ut att hända något i största allmänhet. Det blir inte alltid i exakt rätt ögonblick, men med tiden så har det blivit fler och fler bilder som blir rätt. Vad som är rätt, är sedan en bedömningsfråga, och där har jag ofta en annan åsikt än den som vill kika på bilderna på sin dotter/son.

Hur känns det att få till det perfekta fotot?

Att jaga det perfekta fotot är ibland en lång resa men så händer det. Det blir en riktig sån där ”Yessss”-känsla. ”Jag fick den!”. Många gånger har man precis missat den. Aningen för tidigt, eller för sent. Men när den kommer så blir det lite eufori, och man bara vill visa den för hela världen på en gång. Jag lägger upp bilder på prisutdelningarna på min facebook-sida, BSE Foto, men bilder från åken lägger jag bara upp efter att kontaktat föräldrarna och fått godkännande från dem. Så just den där riktigt bra bilden, kanske aldrig kommer längre än till min dator.

Att fotografera konståkning innebär att det alltid är rörelse i fotografiet, är det svårt att få till ett skarpt foto undrar vi. Ja, det är det faktiskt. A och O är att följa med åkaren hela tiden. Autofokus satt på Servo, snabb slutartid (för att frysa bilden) och ett objektiv med bra ljusinsläpp. Det är få ishallar som har bra ljus. Det kan verka rätt OK från läktaren, men för att få bästa möjliga resultat, så behövs mer ljus än det normalt sett finns tillgängligt. Det blir oftast en kompromiss. Sen får man jobba vidare lite på resultatet i datorn. Många bilder hamnar dock i papperskorgen.

Det som kan ställa till det är tex en tokig placering, så man inte kommer åt ordentligt. I värsta fall upp på läktaren. Mestadels står jag dock nere vid sargen, och på domarsidan. Ett konståkningsprogram är i de flesta fall riktade mot ett håll, antingen mot publiken eller mot domarna. I de fall åkaren visar upp det mesta mot motsatta sidan än där jag står så missas många bra tillfällen. Vad som kunde blivit en bra bild, blev istället - en rygg. En leverans som görs mot publiken, och jag är på andra sidan. Kunde blivit ett montage, men hamnar istället i papperskorgen. Annars är det väl mest att man inte är tillräckligt alert, eftersom det mellan varven händer väldigt fort.  Ett annat tillfälle då det är svårt att få en bra bild är när det händer för nära inpå mig och det händer oftare än vad man tror, säger Bernt och skrattar.

Finns det någon återväxt inom fotografering i konståkningsvärlden?

Ett arbete som innebär jobb nästan varje helg i en kall ishall borde inte vara det som står högst upp på arbetslistan men det finns en återväxt. De jag stöter på i hallarna är ofta yngre personer, med en annan teknisk inriktning än jag. De skickar även bilder till någon redaktion direkt från hallen och täcker de bästa åkarna. De stannar oftast inte i hallen så länge utan tar toppåkarna. Det finns några till som mig som är där hela tävlingarna oavsett nivå och fotar samtliga åkare, även om de kanske inte är på lika många tävlingar under ett år.

 

Bernt Seipl har efter alla dessa år ett mycket stort arkiv som föräldrar kan beställa från och från varje tävling som han varit fotograf på kan föräldrar höra av sig och beställa fotografier med mycket hög kvalité på. Du får ett högkvalitativt foto till ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

Skribent: Marika Brine
Epost: Adressen Gömd

 Juluppvisning den 15 december kl 10.30 i Jägholmshallen med efterföljande lunch i F2-hallen för alla åkare och publik. Biljettpris 150 kr/vuxen 50 kr/barn. Välkomna!

JULLOVSLÄGER 2-5 Januari

Anmäl dig här

 

B-tävling i Haninge helgen v 49, deltagare och tider hittar du här.

SM med Magda v50, tider hittar du här.

 

Fler klubbkläder finns nu att köpa hos 2you.se. Bland annat reflexvästar som är ett måste när åkarna springer i mörker så passa på och köp en med åkarens namn på. Titta in och hitta det som du vill ha. Är det något annat som ni önskar så kontakta oss genom klubbmailen så ska vi försöka få till det.

 

Postadress:
Viggbyholms IK - Konståkning
Box 4051
18304 Täby

Besöksadress:
Vaktgränd 7
18304 Täby

Kontakt:
Tel: 087563380
E-post: This is a mailto link

Se all info