Hoppa till sidans innehåll

Kost för hälsa, prestation och återhämtning

28 NOV 2019 09:18
Det är ingen nyhet att kosten utgör en stor del av både upplevelsen under och resultatet du får av din träning. Bra mat göra en väsentlig skillnad för din lust att träna, prestationsförmåga och hälsa.
  • Skapad: 28 NOV 2019 09:18

 

Måndag kväll i november med duggregn och mörker tar vi oss till Solna för att lyssna på Johanna Andersson, Legitimerad dietist med inriktning på idrottsnutrition.

Johanna inleder med att fråga oss om varför maten är så viktig för idrottare. Många svar kommer upp; som att bygga upp muskler, säkra immunförsvaret, minska skaderisken på leder till att det ska vara kul att träna.

 

Utan mat överlever vi inte, med bra mat presterar vi väl. Genom att använda sig av Hälsopyramiden ges en förståelse av vad effekten kan bli vid bra mat. Hälsopyramiden visar på av basen som lägger grunden till ett hälsosamt liv och får vår kropp att må bra. Längst upp är de finjusteringar vi kan göra med maten för att orka att ha kul på träningen.

En annan triangel som är viktigt när det gäller att kunna ha möjligheten att göra sitt bästa är prestationstriangeln.

 

Prestation bygger på bra balans mellan träning, vila och mat säger Johanna och påpekar att ökar träningen måste även intag av mat och tid för vil öka. För ungdomar behövs mellan 9 och 10 timmars sömn per dygn och har de en hög träningsdos behöver de även få in tid för vila.

Mat påverkar vår kropp på många sätt, vi äter mellan 50 och 70 ton mat under en livstid. Inte undra på att maten påverkar. Tänk er, fortsätter Johanna, att ett tåg kommer lastat med all mat. Det är inte den där enstaka läsken som påverkar vår kropps funktioner mest utan mer vilken mat vi gjort som en vana att äta. Mat och livsstil kan påverka hur länge cellerna lever genom att antingen förkorta telomererna eller att vara ett skydd. Rätt mat och rörelse varje dag gör att telomererna växer och därmed skyddar cellerna vilket gör att vi kan leva längre.

Mer eller mindre

Att prata om mat och hälsa är ofta väldigt laddad i vårt samhälle. Vi pratar dessutom oftast om vad man inte ska göra men här handlar det om vad vi behöver göra för att må bra och orka känna glädje.

Det handlar om mer eller mindre av olika föda och inte att något som ska tas bort. Känner vi att vi inte äter tillräckligt med bra mat för att kroppen ska orka prestera så bör vi först rikta in oss på det vi äter mest av, basen i hälsotriangeln. -Vi ska titta på de stora penseldragen när det gäller vår kost för där gör en förändring mest nytta.

Mat hjälper oss att både prestera och tänka

Skribent: Marika Brine
E-post: Adressen Gömd

Välkomna tillbaka till säsongen 2021/2022!



Anmälan till skridskoskolan

Med start v35, v40 (ny grupp), v42 eller löpande i mån av plats erbjuder vi skridskoskola på följande tider:

1-dagars
Torsddagar kl 16.05-16.50 (ny grupp med start v40)
Söndagar kl 11.30-12.20

2-dagars
Onsdagar kl 17.00-17.50 och Söndagar kl 12.30-13.20

3-dagars (Speed)
Onsdagar kl 17.00-17.50, Lördagar 14.45-16.30 och Söndagar 12.30-14.15

Vuxengrupp
Måndagar kl 21.00-22.00
och/eller
Torsdagar kl 21.30-23.00
Anmälan vuxengruppen

Träningsgrupp för tidigare tävlingsåkare
Måndagar kl 21.00-22.00
och/eller
Torsdagar kl 21.30-23.00
Anmälan träningsgruppen

Postadress:
Viggbyholms IK - Konståkning
Box 4051
18304 Täby

Besöksadress:
Vaktgränd 7
18304 Täby

Kontakt:
Tel: 087563380
E-post: viggbyholm.konstakni...

Se all info