Hoppa till sidans innehåll

Prestation eller Presstation?

25 OKT 2019 20:50
Prestation eller Presstation? Så inleder Johan Plate sin föreläsning, en föreläsning om hur vi som människor och utövare av en idrott känner när det råder skillnader mellan utmaning och skicklighet.
  • Uppdaterad: 25 OKT 2019 20:50

Prestation eller Presstation? Så inleder Johan Plate sin föreläsning, en föreläsning om hur vi som människor och utövare av en idrott känner när det råder skillnader mellan utmaning och skicklighet.

Johan är en förespråkare för att även mental träning ska finns med på schemat för dagens idrottare, för att stärka dem när pressen och nervositeten kommer. Att ha kunskap om vad som händer och verktyg för att dämpa reaktionerna gör att individen känner sig tryggare och kan fokusera lättare på uppgiften. Johan förklarar att ofta känner idrottaren att nervositeten väl försvinner när tävlingen börjar. Det beror på att hjärnan nu tar situationen förgiven och fokuserar på att klara uppgiften fortsätter han. Vår kropp hämmas av att vara nervös under tävling så vår hjärna kopplar bort det.

Något som Johan säger flera gånger är att alla ska ha en balans mellan krav och förmåga!

Har vi en balans där kraven ligger på samma nivå som förmågan så blir effekten bäst. För att skapa balans kan vi antingen höja eller sänka kraven eller höja förmågan. Johan beskriver vad som händer med oss genom FLOW-teorin. Så länge som skickligheten och utmaningen följer varandra framåt mår vi bra.

 

 

Att drömma om OS

Det är vår egen bild av vad som är möjligt som styr prestationen och den bilden kan vi i högsta grad själva påverkar! säger Johan. Låter det inte underbart att vi själva kan spränga gränser om vi ser till att inte hindras av dem. Vi kan konstatera att som klubb ska låta våra åkare drömma om att komma till OS för vi vet faktiskt inte vad som händer i framtiden. Vi ska uppmuntra våra barn och ungdomar i sina drömmar.

SISU har en bok som heter lek med tanken – vad som är lämpligt att göra utefter åldern. Mental träning kan liknas vid styrketräning att tekniken kan tränas men det måste vara lätt i början och kan bli tyngre ju äldre åkarna blir. https://www.sisuidrottsbocker.se/produkt/lek-med-tanken/

När upplever vi stress och press?

Om något är viktigt för oss och vi inte är säkra på hur det går känner vi stress. Ett sätt att avhjälpa känslan av stress är att se till att oddsen är så bra som möjligt för utkomsten, att vara så förberedd som man kan vara. Det andra är att ha en förväntan på resultatet i nivå med sin egen kapacitet, utan att förlora drömmen. En åkare ska både träna mycket och utmana sig mycket men vi måste skilja på person och prestation. Innan pressen på att klara av något kommer ska åkaren ha skickligheten att utföra det. Det gäller att börja lätt och sedan att stegra svårighetsgraden. Är det 100 försök på övningen så ska idrottaren känna att hen lyckas mer än 51 gånger anser Johan.

Det finns många verktyg och metoder för att påverka känslan av stress och press. Enligt Johan så är det naturligt att vi reagerar med stress i en situation som inte är bekväm, där vi känner att vi inte har kontroll. Kroppens reaktion kan vi inte stänga av utan den kommer att reagera som den alltid gjort. Det vi kan göra är att förhålla oss till stressen och mota bort den. Det är inte farligt att känna exempelvis nervositet. Det är bara mänskligt. Det är ”farliga” är att inte göra något åt det!

 

Nedan kommer några punkter med olika sätt att minska den upplevda känslan av stress.

När nervositeten och pressen kommer

  • Betrakta situationen som en möjlighet!
  • Fokusera på uppgiften! Tänk inte på vad som händer i morgon.
  • Påminn dig om dina förmågor!
  • Ta kontroll över andningen!
  • Distraktion!
  • Vila i ögonblicket! Njut av nuet och känn hur kul det är.
  • Fokusera på det du kan kontrollera! Förhåll dig till det andra.

Tips på hur pressen kan minskas

  • Hitta en rutin! (som ger mer energi än den tar – och som är kopplad till kroppen) En lågintensiv aktivitet dämpar spänning. Det behöver vara en aktivitet då just rörelse dämpar nervositet/pressen.
  • Bli van vid känslan av press! Träning ger övning.
  • Skriv ner dina bekymmer! Sätt bekymmer på on hold till efter tävlingen.
  • Ta ner hastigheten! Yoga mm fungerar för att de har de långsamma rörelserna och de ger kontroll på andningen och därmed stressen.
  • Kasta dig in i det svåra! Lär dig av dina framgångar och motgång men vi lägger allt för mycket fokus på det som inte går bra, vi bör fokusera på det som går bra och undersöka varför det går bra.

Om åkarna upplever att de är duktiga (kompetens), upplever autonomi (bestämma själv) och tillhöra en positivt social kontext så kommer de att utvecklas. För oss som klubb innebär det att vi måste se till att våra åkare upplever att de är duktiga, att de får vara med och bestämma samt att de upplever att de känner sig som en naturlig del i gruppen.

 

Vad är en bra prestationsmiljö och hur får man till den

En bra prestationsmiljö handlar inte bara om det som händer på träningen utan även det som finns runtomkring åkaren. För att få till en bra prestation behövs fysisk arbetskapacitet såsom styrka, teknik, näring/vätska ets. Till det behövs även socialt stöd från familj och tränare samt en god social och fysisk miljö. Men det räcker inte hela vägen utan även psykologiska färdigheter behövs och de går att öva upp skickligheten även i det.

 

Motivation och prestation

Johan ger oss ett sista råd innan kvällen är över och det låter som följande;

Om vi vill vinna måste ni vara beredda, vilja att göra det som behövs för att förbereda oss!

Att förbereda sig fysiskt och tekniskt ger skicklighet och att vara förberedd psykiskt ger ett stöd att hantera nervositeten. För att orka ta dig hela vägen till ditt mål behöver GRIT. Enligt Johan så kompenserar GRIT för intelligens, talang, ekonomi. För att nå målet behövs rätt inställning, att kunna ta även motgångar och ändå gå tillbaka och köra dagen efter. Att kunna studsa tillbaka och tåla att allt inte går framåt hela tiden.

Skribent: Marika Brine
Epost: Adressen Gömd

Tack alla skridskoskolebarn som åkt med VIKK i vår!

Hoppas ni får en härlig vår och sommar och att vi ses när skridskoskolan börjar igen i höst!

:)



Vill du fortsätta åka skridskor nu på våren?

Anmäl då till vår Speedgrupp som kör v19 - v23

Läs mer här: Erbjudande_speed_v19_23.pdf

Postadress:
Viggbyholms IK - Konståkning
Box 4051
18304 Täby

Besöksadress:
Vaktgränd 7
18304 Täby

Kontakt:
Tel: 087563380
E-post: viggbyholm.konstakni...

Se all info